søndag 1. mai 2011

Hadebra/ på gjensyn Vietnam - Hei Singapore!

Lørdagsmorgen (AALT for tidlig etter en lang, siste natt i Hoi An) satt Marie, Marianne Kieu og mannen og jeg meg på toget sørover. Etter ti timer på toget, kom vi til Nah Trang, en kystby med masse backpackere, fin strand og masse liv. Vi så ikke så mye til dette siden vi dro tidlig morgenen etter til Dalat. Dalat er en by oppe i høyfjellet omgitt av blomsteråkrer og vakker natur og omtales som vietnamesernes honeymoon-mål nummer en. Her møtte Inger Sofie, ei venninne av Marianne fra folkehøgskola og venninna hennes, Lindis. Det var kjempetrivelig!

I Dalat hadde vi en crazyday (quote fra Kieu) og var skikkelig vietnamesiske turister. Vi var i et veldig spesielt tegna hotell kalt The crazy house. Så dro vi på besøk i Valley of Love hvor vi var på romantisk tur på sjøen i svaneformede trøbåter, kjørte radiobiler (som var ekstremt morsomt siden de gikk i 5 km/t, var laga for flere tiårsiden og for betraktelig mindre folk enn oss, og var umulige å styre), kjørte noen litt større biler, skjøt pil og bue og tok massevis av bilder foran diverse skulpturer. Vi var også i flower garden og ved en stor, flott foss hvor vi kjørte roller coaster. Dagen avslutta vi på skikkelig vietnamesisk vis med karaoke. Rart hvor vant vi har blitt til det eter tre måneder i Vietnam. I begynnelsen nekta jeg å synge i det hele tatt, men nå synes jeg faktisk at det er skikkelig artig! J

Dagen etter sa vi hadet til Inger Sofie og Lindis og tok bussen til Saigon. Vi hadde noen utrolig flotte 5 siste dager i Saigon og Vietnam. Saigon er en ganske travel by med masse folk og MASSE motorsykler overalt! Det var såpass mye trafikk at det var nesten umulig å komme seg over på andre sida av gata (selv for meg, hehe. Marianne mener at det er rart jeg ikke er påkjørt flere ganger sida jeg knapt ser meg rundt før jeg traver ut i gatene). Og selv om vi tenkte at vi aldri skulle våge oss på eksperimentet "on the back of a motorbike" (tittelen på en artikkel vi leste under studiet), fikk vi jammen testa ut det også under et middagsbesøk med Kieu og noen venner av henne. Det var litt skummelt med motorsykler på alle kanter, men veldig artig!

Det var deilig å ha så god tid og kunne slappe av, ta dagene som de kom og ikke ”måtte” se alt i en fei før vi reiste videre. Vi var på War Reminance Museum og fikk en veldig bra gjennomgang av krigshistorien til Vietnam fra borgerkrigen, frigjøring fra Frankrike og Amerikakrigen. Etter å ha vært i Vietnam og studert Sørøstasiatisk historie, var det veldig interessant og få et godt overblikk. Onsdag kveld ble det et trist farvel med Marie som reiste hjem til Norge. Resten av tida i Saigon gikk til kafébesøk, eksamensskriving, Kieu-tid og byvandring hvor vi bare trakk til oss det siste av Vietnam: gateselgere som roper one dollah, yeeesyees, you wanna buy somethin? yeesyees, deilig vietnamesisk mat, vietnamesere som sitter på huk på fortauskantene, motorsykler overalt og små vietnamesiske ”samtaler” med butikkselgere. Og innimellom møtte vi tilfeldigvis på kjenninger! Første kvelden møtte vi på Sara og Ingrid fra studiet på en restaurant. Så møtte vi læreren vår Arve og kjæresten tilfeldig på en kafé. Så møtte jeg noen backpackerkompiser som jeg møtte i Hoi An. Og siste kvelden møtte vi Jens og Frida (også fra studiet) sånn helt tilfeldig. I Saigon bor det 9 millioner mennesker (!!!), hva er sannsynligheten? Må bare innse at verden er mindre enn man skulle tro – i alle fall backpackerverden. Alle som reiser havner automatisk i det samme området og det blir fort til at du treffer på folk du har møtt andre steder.

Lørdag hadde jeg bursdag! Barnebursdag! Kieu tok oss med til en gigantisk fornøyelsespark med flere titusener av Vietnamesere. Vi reiste en hel gjeng: Kieu og mannen, søstra og kjæresten, Marianne og jeg. Jirka og Leo, (to fra studiet), blei også med. Vi hadde det veeeeldig morsomt med tømmerenne, ”helvetessti” og berg-og-dal-bane. Kieu hadde tatt med kake hvor det sto ”Happy birthday Astrid”. Da blei jeg glad. Jeg kommer virkelig til å savne den dama. Hun er så utrolig flott og modig med bein i nesa og med så mye godt å komme med. På ettermiddagen tok Marianne meg med på spa. Der hadde vi full behandling med mud-wrap, full massage, ansiktsmaske og manikyr og pedikyr. Det var utrolig deilig! Beste massasje noensinne J Etterpå dro vi på bursdagmiddag med Jirka, Leo og Kieu etterfulgt av en tur på Hard Rock café og en tur ut. Finfin feiring og farvel med Kieu og Vietnam.

I dagtidlig, trøtte og lite pratsomme (to timer etter vi la oss…), dro vi til Singapore! Å komme inn på flyplassen var en opplevelse i seg selv! Utrolig stilig flyplass: gigantisk, stilren og prikkfri. Etter noen timer med søvn på hostellet (et bittelite hostell åpna for tre dager siden av en liten koselig, indisk familie), tok vi oss en vandretur rundt i Little India. Det var akkurat som vi faktisk var i India. Massevis av indere overalt i gatene, langs gatene, sittende i klynger på fortauskanten, store barter og øyenbryn, gutter som tar på hverandre, masalalukt som siver ut fra uttallige restauranter og deilig chai-te på hjørnet. Kjenner at jeg gleder meg skikkelig til å reise i India nå!

Singapore er spennende! En liten boble i Asia hvor mange forskjellige kulturer krysses i en streng storby. Singapore er et land som har hatt en enorm økonomisk vekst de siste tiårene og det har utviklet seg til en utrolig spesiell storby. Det er strenge regler og lover for å ivareta byens rene rykte. Hvis du spytter på gata/kaster søppel utenfor søppelbøtta, blir du grovt bøtelagt. Her gjelder det å være forsiktig med hva du gjør. I morgen skal vi ha en eksamensskrivingsøkt før vi tar turen til det arabiske distriktet og til storbydistriktet. Gleder meg til å utforske mer av dette landet J

5 kommentarer:

  1. Hoeres ut som dere koser dere!
    Skulle gjerne ha vaert med paa den bursdagsfeiringa :)
    Klem fra Kari

    SvarSlett
  2. Wee! jeg leser herved bloggen deres, og det er kjempeartig! Må si jeg lo godt angående deg og trafikken, Astrid.. rart du ikke ble påkjørt;) pass på i india (er det ikke verre?)hihi! enjoy singa (i senga) ;)

    SvarSlett
  3. Oj oj, Astrid. Sjå deg for!!! India er HEILT SIKKERT verre. Kjempekjekt å lese! Lurer på om de møter kjenningar i India :)

    SvarSlett
  4. Tilfeldighetene forfoelger oss. Vi var en tur ute og sjekka utelivet i Singapore og moette en hel gjeng med NTNU-studenter! UTROLIG! Det verste var at noen av dem hadde vi moett i Hoi An noen uker tilbake da de reiste i Vietnam! Saa de kunne navnet mitt! I Singapore! Ei av dem var fra Tverlandet og visste godt hvem Kari og Andreas var! Haha

    Rare greier...

    SvarSlett
  5. God tur til India. Dere fikk vel billetter til slutt. Sjekk søppeldunken før boarding.
    Leser det dere skriver med stor glede.
    Stålr

    SvarSlett