mandag 24. januar 2011

Siem Reap, Kambodsja

Hei igjen;) i går kveld kom vi til Siem Reap i Kambodsja etter en busstur somvar litt lengre enn ventet. Først kom minibussen vi skulle kjøre i en halvtime for sent, så tok selvfølgelig trafikken en del tid. Da vi var ganske nært grensa stoppet vi for å spise, fylle ut visum-skjema og betale gebyr osv. de andre i gruppa (vi var to minibusser fra samme reiseagent) som ikke hadde visum var litt usikre på om de ble lurt til å betale mer ved å ordne på forhånd, fordi flere hadde hørt at det var billigst å betale på grensa. da var det veldig greit å allerede ha et E-visa bestilt på nettet, så slapp vi unna alt sånt;) På grensa ble vi guidet gjennom tre sjekk-poster,og tro meg, det var greit å ha en guide, ellers hadde jeg aldri skjønt hvor jeg skulle gå.

Til slutt kom vi oss videre, og hadde ca 3 timer igjen til Siem Reap, men plutselig stoppet vi på en vei-restaurant der guiden sa "her blir vi i en time". Det var jo ganske dritt, for vi var allerede ganske forsinket, og de fleste turistene var ganske lei av å sitte i buss... Men det er sånn de gjør det her nede, avtalt spill -den restauranten tjente nok ganske greit på den busslasten. man kan jo bli sint, som mange ble, men da en i bussen ropte "motherfucker" til guiden kjente jeg at det får være grenser. Vi betalte rundt 80 NOK for en 10 timers busstur. og har du lest en eneste guide til Kambodsja, vet du at du sjeldent kommer fram i tide...

Da vi kom ut i grensebyen Poi Pet skjønte vi fort at til tross for at de er naboer, er Kambodsja et helt annet land enn Thailand. Det første som møtte meg var en liten, sikkert 6 år gammel jente som stakk hånda si i lomma mi og spurte etter dollar. Også på de små salgsbodene vi gikk forbi ropte folk eller sprang bort til oss for å få oss til å kjøpe vann osv. 10 ganger mer pågående i Thailand. Synes det er ganske fælt, for man vet jo at det lille de får inn på kiosken er deres eneste inntekt. Det må være forferdelig nedverdigende å måtte mase og tigge sånn på den måten. Men sånn er virkeligheten...

Kambodsja er det fattigste landet i denne regionen. kort sagt pga fransk kolonisering, Pol Pots forsøk på å innføre kommunismen som endte i det store folkemordet, og selv om Kambodsja nå er på vei oppover igjen, er det meste av myndigheter korrupte. Derfor har Kambodsja store problemer med fattigdom og diverse kriminalitet, som feks.menneskehandel. Uvitende familier selger døtrene sine som prostituerte til storbyene eller utlandet. Ikke vanskelig å skjønne at det er penger teller foran regler, medmenneskelighet og verdier når vi vet at det fraktes jenter over grensa i Poi Pet hver dag, selv om kontrollen er så streng... vi så et skilt der det stod "please don't physically or sexually exploit our children" og telefonnummer man kunne ringe hvs man å noe mistenkelig. tenk at det er behov for å skrive noe sånt.

Men uansett nå er vi her. og bidrar så godt vi kan til landets utvikling ved å være turister. Vi bor på et veldig fint hostel med basseng og diverse fasiliteter. det er nok drevet av utlendinger, men det er nesten bare Kambodsjanere som bor her, og de virker veldig flinke på å ikke bidra til utnytting.

Idag leide vi oss sykler fra hostellet og syklet ut av byen og til Angkor Wat som er et gigantisk tempelkompleks som ble bygd i 1113-40 av kongen av Angkor som akkurat da var det mektigste riket i regionen. Det var ganske tydelig, for det var vertfall stort nok. På avstand ser det ganske grått og trist ut, men når du kommer nært er det relieffer og utskjæringer på alle vegger og stolper, og du kan ane at det for nesten 1000 år siden var temmelig vakkert der.

Etterpå syklet vi til Angkor Thom som på den tiden var en millionby men siden de bare brukte tre som materiale til hus er det nå nesten en jungel med en stor mur rundt. Templer derimot, det kunne man bygge i stein, og derfor står det igjen en masse svære tempelbygninger som er mer eller mindre gjemt bak trær osv. De største ligger ved hovedveien som går tvers igjennom. Men vi tok oss en sykkeltur rundt på sandstier og fant diverste ruiner og småtempler. veldig gøy. i morgen skal vi enda mer inn i jungelen og leke indiana jones og Lara Croft som oppdager skjulte templer og skatter.