onsdag 16. februar 2011

En måned på tur!

I går var det plutselig blitt 15 januar, og det betyr at vi har vært en hel måned borte fra vinter-Norge... Det ble feiret storslått (bortsett fra at det egentlig var bursdagen til Mari), på vår favorittkafé her i Hoi An. Der har de nemlig ordentlig kaffemaskin, og et bakeri som lager nyyydelige kaker, is, osvosv. For å si det sånn, vi har vært der litt for mye den siste uken...

Men ja, en femtedel av turen er unnagjort, og vi bare gleder oss til fortsettelsen.

Altså, vi trives bare bedre og bedre. Nå begynner vi å komme inn i faste dagsrytmer, som vil si forelesninger fra kl 8.30-10.30, sykkeltur over vakre rismarker til studiesenteret der vi får lunsj. Så er det enten lesing+ soling og bading eller seminar til ut på ettermiddagen, før vi går ut og finner oss middag;D Egentlig er det litt likt folkehøyskole, bortsett fra at her må vi faktisk gjøre noe...

Kveldene har hittil vært ganske fulle av aktiviteter som velkomstfest på studiesenteret, vietnamesisk-kurs, og valentine-feiring med gratis øl og karaoke på hotellet (jadda det var kjempefint!). Veldig morsom kveld, der vi fikk sjansen til å bli litt bedre kjent med de ansatte på hotellet.

Karaoke er virkelig en stor greie i dette landet. Vi ser og hører det hele tiden. En dag da Astrid og jeg syklet hjem fra studiesenteret stoppet vi utfor et hus der vi hørte skingrende damestemmer fra et ganske kraftig høytaleranlegg. Der satt det 4 damer på rundt 50 og sang og lo. Etterhvert ble de oppmerksomme på oss og vinket oss inn med litt vietnamesisk godteri somm lokkemat... De ville gjerne ha oss til å synge, men vi følte at vietnamesisk visesang ikke akkurat var vår greie... men morsomt var det!

På lørdag var vi i Danang som er nærmeste storby, og bare 40 minutter unna... Der fant vi et stort (og veldig slitsomt) kjøpesenter, så vi gikk litt utenfor istedet og kjøpte lesebriller, (har funnet ut at jeg har litt dårlig syn..). Etter lunsj med Kathrine og Mari gikk vi på kino på kjøpesenteret, det er noe jeg sjelden gjør i utlandet, men amerikansk komedie funker like bra her som i Norge;) Etterpå gikk vi på et stort supermarked (to etasjer av senteret) og fant litt viktige ting som billig youghurt, musli og vin;)

På kvelden var det velkomstfest for alle elevene og lærerne på studiesenteret med grillmat og litt artige aktiviteter. Jeg klarte selvfølgelig å bli dårlig, så jeg dro hjem veldig tidlig... Men Astrid klarte selvfølgelig å vinne limbo-konkurransen, noe som ble oppfulgt av en kommentar fra en av lærerne "Hva feiler det deg'a?"

Ellers er det mye lesing, som er tungt, men også interessant. Når man kan sitte på stranda eller ligge ved bassengkanten på hotellet mens man leser så er det jo ikke så ille...

Så bortsett fra litt mye mygg og dårlig kaffe så har vi det helt strålende!

Klem fra Astrid og Marianne!

1. Høyrest ut som de kan leve med dårleg kaffi... Send ein venleg tanke til oss som har god kaffi, men minus ti grader og kuling :)

2. Hei Marianne og Astrid. Prøver å forestille meg hvordan dere har de ut fra bildende. Godt å høre at dere har det så flott og opplever så mye. Bestemor var svært glad for kort fra deg Marianne. Vi har det fint, Sigrid har vært forkjølet noen dager men er bedre nå. Jeg pakker til telttur i helgen.Det meldes ca. 10 kuldegrader. Vi lever i forskjellige verdener

3. Kos dere og nyt tida! Den kommer til å fly avgårde. Snakker av erfaring :p

4. Så flott at dere trives! så deilig det høres ut med egen sykkel og billig mat! Kos dere. Klem fra Oslo

obs. tegn på alzheimers; kluss med datoer og årstall.